Zoals bekend heeft Sanoma veel tijdschriften geschrapt/verkocht. Hierom is het Sanoma innovatie lab in het leven geroepen. Het idee is om op innovatieve manier nieuwe ideeen/concepten te bouwen, experimenteren, kunnen inspireren en te meten. En dat zijn allemaal startups.
Ik heb heel veel geleerd over het innovation lab. En deze dag is het me goed duidelijk geworden hóe maar vooral Waarom de dingen gebeuren die er binnen deze afdeling gebeuren. Een van de dingen die me heel erg bij zal bijblijven was een ingevuld Business Canvas model dat op de afdeling lag. Uiteraard hebben we over dit model geleerd in college maar dit was 1 hoorcollege en dat is al snel ergens in m'n achterhoofd gaan zitten. ("Gebruik ik toch nog nooit meer"- dacht ik).
De co-founder van Spot&shop kon me wat meer vertellen over waarom dit model zo belangrijk is voor hun en gaf daar een goed en duidelijk voorbeeld van: In het verleden is er veel geld geïnvesteerd voor een website maar doordat ze geen gebruik hebben gemaakt van het model is het nooit een succes geworden. Het idee van de website was overigens wel heel goed want er is nu exact met exact hetzelfde idee een app gemaakt.
Als ze dit model wel hadden gebruikt hadden ze gezien dat het idee wel goed was maar dat ze het niet via een website moesten doen maar via een app. (en dat had veel geld opgeleverd). Maar daarbij ook een groot keyword: TESTEN!
De bedenken van een concept is niet de eindgebruiker en de mensen op de afdeling ook niet. Dus voordat je iets lanceert maar vooral TERWIJL je met het ontwikkelen bezig bent: het idee moet constant getest worden door mensen die niets met het idee te maken hebben (er vooraf geen mening over kunnen hebben) .
Vorige week is er een nieuwe app gelanceerd en daar waren ze vandaag heel druk mee bezig (bugs fixen, updates netjes maken) blogs schrijven en het app gebruik en verkeer analyseren en bijhouden. Naast nieuwe concepten bedenken zijn ze ook druk bezig met schrijven van content voor sites van Sanoma zoals Fashionista.nl en styletoday.nl, dit doen ze om meer publiciteit te krijgen naar Spot&shop en andersom.
Iets anders dat me opviel was dat er naast alleen hard werken ook tijd word gemaakt voor de leuke dingen of prestaties. Zo hadden ze een grote wand gemaakt met allemaal uitgeprinte artikelen die gingen over de lancering van hun nieuwe app. Daar hingen artikelen op die op nu.nl waren verschenen in de LINDA. maar ook kleine blogs: zoals die van mij =D

SCRUM-methode
Wat ik heel grappig vond om te zien is dat ze gebruik maakte van de SCRUM-methode en zo is beter te zien hoe goed deze methode is. Binnen een project groepje van 5 personen kan het een beetje overbodig lijken, maar als ze ziet hoe een grote afdeling het toepast zie je toch wel heel goed hoe nuttig deze methode is. Ze hadden zelf een hele grote wand met de onderdelen die wij dan op een scrum bord hebben. Daarnaast gebruikte ze daarbinnen ook wetenschap over verschillende persoonlijkheden (via http://www.16personalities.com/free-personality-test)
Verwachtingen VS. ervaringen.
Van te voren had ik heel erg gedacht dat ze voornamelijk bezig waren met content schrijven voor de verschillende websites van Sanoma en dat ze een soort marketing afdeling zouden zijn. Dus dat ze veel persberichten schreven en daarnaast nog een website hadden namelijk 'spot&shop' en een app hadden 'swipe&shop'. Uiteindelijk bleek ik er helemaal naast te zitten, want je kunt wel zeggen dat het innovation lab een van de belangrijkste afdelingen is voor Sanoma op dit moment. Print media doet het niet goed en internet wordt een van de belangrijkste media voor Sanoma op geld binnen te krijgen. En dit moet dus buiten de 'standaard' manieren zoals bijvoorbeeld een app maken naast het magazine Grazia. Het moet innovatiever. Op dit moment was er bijvoorbeeld ook een app in ontwikkeling met als doelgroep : moeders van gezinnen. Het was een kook-app (wat kan ik vandaag koken) maar vooral gericht op variatie ("gevarieerd eten is niet moeilijk en hoeft niet veel tijd te kosten") op geldbesparing ("Veel gerechten op basis van aanbiedingen die week") en gezondheid ("Hoe laat ik mijn kinderen gezond eten zonder dat ze het vies vinden"). Ik kan natuurlijk niet in detail uitleggen hoe het werkte maar het is mijn mening echt een top idee. En heeft dus helemaal niets te maken met wat Sanoma al heeft...het is geen aanvulling op wat er al is maar juist iets totaal anders gericht op een (voor Sanoma) nieuwe doelgroep:
Wat ik hiervan geleerd is is me NOG beter te verdiepen in een bedrijf voordat je er stage gaat lopen.
Een ander idee dat ik had was dat omdat ik met een stagiair meeliep ik bang was dat ik net niet genoeg informatie zou kunnen krijgen (met het idee dat zij ook niet alles zou weten) maar ook daar zat ik helemaal naast want ze wist HEEL veel en heeft me HEEL goed dingen uitlegt, me rondgeleid (ook op de andere afdelingen) en vertelt over van alles van Sanoma; van de postverwerking tot SEO. En nog bizar veel daar tussenin. Daarnaast hebben ook de founder, co-founder en andere stagiairs (develop, design etc) me heel goed ontvangen en begeleid.
Reflectie
De afdeling was enorm druk bezig omdat er een nieuwe app gelanceerd is en voor een andere afdeling; omdat er een nieuwe app gelanceerd gaat worden. Hiervoor kon ik natuurlijk niet veel kunnen doen, wel heb ik een artikel mogen schrijven voor fashionista.nl en verder heb ik enorm veel informatie gekregen en gevraagd. Wel merkte ik in het begin dat ik een beetje terughouden was, ik wilde niet teveel (energie) vragen maar kwam er al snel achter dat ze dat helemaal niet erg vonden (juist leuk) en dat ik door te vragen wel veel meer duidelijkheid kreeg.
Ook heb ik gezien dat sommige dingen binnen de opleiding in de eerste instantie totaal niet nuttig lijken. Niet omdat ik niet inzie dat we alles leren om een reden, maar vooral omdat ik wel eens kan denken: "Maar die richting wil ik later niet op, dus dit is niet interessant voor mij", maar dat helemaal niet zo is. Misschien gebruik je dingen in mindere mate, maar ze komen ooit wel eens - ook al is het maar ene beetje- naar boven!
Ondanks dat ik de afdeling en hun werkzaamheden onwijs interessant vond zou ik voor nu niet zo een stage willen lopen. Ik wil toch meer bezig zijn met content dan met concept. En het innovatie lab is wel 80% bezig met concept en 20% met de invulling van daarvan. Ik ben al vaker in het Sanoma gebouw geweest en ook in het Telegraaf gebouw (beide hele grote, bovenal mooie gebouwen) maar toch werd ik weer heel enthousiast van: het is zo kolossaal. En die kriebels had ik ook toen ik een keer in het Telegraaf gebouw moest zijn. En daardoor weet ik wel dat ik heel graag in zo een bedrijf wil stage lopen. Toen ik aankwam en even moest wachten in de ontvangsthal zaten er twee vrouwen die moesten wachten op iemand van de grazia. Die werden uiteindelijk geïnterviewd over allemaal producten die ze mee hadden en 20 minuten later had de mevrouw van de Grazia alweer een nieuwe afspraak met iemand van een kledingmerk. En zo ging dat de hele dag door voor haar. Dat dynamische is wel wat ik wil.
Een vriendin van mij heeft ook op een redactie stage gelopen en moest toen met een team binnen 2 weken een kerst special in elkaar draaien. Die drukte is iets wat ik wel nodig heb om gemotiveerd te blijven.
Al met al heb ik een bijzondere en leerzame dag gehad en heb ik nog veel om over na te denken.